sobota, 3 grudnia 2011

Początek z Eldarami - Fast Attack

Witam! Mam przyjemność pisania do Was prosto z Wielkiej Brytanii (Manchester) - hoho trzeba było się pochwalić ;) W odróżnieniu od Undermine'a postanowiłem nadal nie wystawiać ocen jednostkom - każdy gracz musi zadecydować co dla niego jest najskuteczniejsze - i końcowa ocena jednostek należy właśnie do Was. Postanowiłem dzisiaj naskrobać co nieco o Eldarskim Fast Attacku, najmniej okupowanym slocie Długouchych.



Swooping Hawks

Swooping Hawki od czasu wydania 4ed codexu są bardzo, ale to bardzo niepopularne. Pięknie prezentują się na półkach - to prawda. Na stole jest już gorzej, aczkolwiek znalazłem dla nich zastosowanie ;) Według fluffu Swooping Hawki to uskrzydleni wojownicy których głównym zadaniem jest "szczypanie" przeciwnika z daleka, obrzucając go granatami, miziając laserami lub wyłączając mu pojazdy za pomocą granatów Haywire. Z ilu tych zadań wychodzą z obronną ręką? Ciężko powiedzieć.
Plusy:
+ 12" ruch przy zachowaniu Fleet'a
+ Haywire Grenades
+ fenomenalny Exarcha
+ Grenade Pack (S4AP5 Large Blast przy deep striku)

Minusy:
- słaba siła broni głównej (Lasblaster ma tylko S3)
- 21 pnkt za Hawka (dużo za dużo!)
- słaba siła Grenade Packa (4 to jakaś kpina)
- brak Haywire Grenade Packa (co by mogli wyłączać pojazdy)

Exarcha może zostać wyposażony w: Hawk's Talon (10pnkt, S5AP5 Assault 3), Sunrifle (15pnkt, S3AP5 Assault 6 Pinning) oraz Power Weapon (osobno, obok broni strzeleckiej). Exarcha może też mieć dwie moce: Skyleap (10pnkt, Must Have! Pozwala na powrót do rezerw i powtórny Deep Strike) oraz Intercept (10 albo 5pnkt, nie pamiętam. W CC Swooping Hawki zawsze trafiają na 4+ pojazdy, chyba że mogą lepiej - dobre na Drednoty i Fast Skimmery które ruszyły się ponad 12").
Mój build Swooping Hawków jest dosyć drogi jak na standardy turniejowe.:

8x Swooping Hawks
Exarch, Skyleap, Sunrifle, Power Weapon
+
Autarch - Swooping Hawk Wings, Fusion Gun, Mandiblasters, Power Weapon

Jest to ponad 300pnkt - dobre do jo-jo-wania oraz Tank Huntingu (już się wielu przekonało że 9 Haywire Grenades potrafi zrobić kuku). Ładnie to też kosi Orków, trzymając ich na dystans. W miarę potrzeb można zniszczyć jakiś pojazd (Autarch z Fusionem) lub spinować oddział (vide Gwardziści).
Jeśli ktoś ma odwagę ich uzywać i WIE jak to robić - polecam. Swooping Hawki są jednym z moich ulubionych oddziałów do zaskakiwania przeciwnika ;) Mimo dużego, na prawdę dużego kosztu (21 pnkt? przynajmniej o 3 za dużo!) to są funowi do wystawiania.

Warp Spiders
Najprawdopodobniej najczęściej wystawiany Fast Attack Eldarski ;) Jednostka w której płacimy punkt po punkcie za wszystko, aczkolwiek 20pnkt za gościa byłoby bardziej odpowiednie. Fluffowo Warp Spiders są jednostką wsparcia piechoty której zadaniem jest teleportować się, ostrzelać i zadać maxymalny damage i potem odteleportować się w bezpieczne miejsce. Jak to wygląda w praktyce?
Plusy:
+ sv3+
+ 12" ruch
+ teleportacja w fazie szarży (2d6 cali, na dublecie wciąga jednego do warpa)
+ S6 na broni pokładowej

- koszt 22 pnkt za gościa (chociaż to i tak relatywnie)
- krótki zasięg broni pokładowej (ale coś za coś) - 12"


Exarcha ma możliwość wzięcia trzech elementów wargearu: Dual Death Spinners (5pnkt, dodaje 2 strzały do jego Death Spinnera), Spinneret Rifle (10pnkt, S6AP1 Assault 1 - zamiast kilku strzałów bez AP ten daje możliwość wystrzelenia jednego, za to penetrującego każdy pancerz) oraz Powerblades (10pnkt, power weapon który dodaje +1 atak). Można też wykupić dwie moce, z czego jedna jest bezużyteczna (Deep Strike, bo to już potrafią), a druga daje zasadę Hit and Run (bardzo przydatne jak oddział liczy 7+ Warpów). Exarcha jest bardzo przydatny, ale nie wymagany.

Moj buildy to:
10x Warp Spiders
Exarch, Powerblades, Dual Death Spinners, Withdraw

albo

5x Warp Spiders
Exarch, Dual Death Spinners


Ogólnie - polecam ;)

Shining Spears
Zazwyczaj wzdragam się od pisania o jednostkach których nigdy nie użyłem, ale dla świętego spokoju duszy i ciała podejmę się tego ;) Shining Spears - jednostka której nie widuje się w ogóle! Biały kruk! Kawaleria Eldarska dla której nikt nie potrafi znaleźć zastosowania. Dlaczego?
Plusy:
+ sv3+
+ S6 Power Weapon w pierwszej turze assaultu
+ S6 atak strzelecki na 6" przed szarżą - Assault 1
+ T3(4)

Minusy:
- piekielnie drodzy (35pnkt za gościa!)
- brak granatów
- mało ataków
- średnio przydatny Exarcha
- WS4

Exarcha może wymienić Laserlancę na Sunlance (S8 zamiast S6), Power Weapon. Z mocy które posiada warto zastanowić się nad obiema: Skilled Raiders oraz Hit and Run, jednakże z nimi Exarcha robi się bardzo, bardzo drogi.
O ile często staram się znaleźć zastosowanie dla danej jednostki, tak dla Shining Spears nie mogę. Teoretycznie są bardzo dobrą jednostką dla Alpha Strike'u, potrafią spuścić porządny wpierdol większości jednostek. Z tym że jest problem - nie mają granatów. W erze dużej ilości coverów jest to zabójstwo dla ich przydatności. O ile tacy Striking Scorpions czy Banshee bez problemowo wchodząc w teren robią rzeźnię, tutaj performance jednostki jest blokowany przez brak tego jednego elementu wargearu. Osobiście Shining Spears widzę z granatami i 2A w bazie za te punkty za które są teraz (chociaż to i tak drogo by było!). Pomijam sprawę WS5 na aspektach do CC, ale to temat na inny artykuł...

Ogólnie - polecam zastanowić się nad wybraniem Shining Spears. Mój ew. build zakładałby:

6x Shining Spears
Exarch, Withdraw, Skilled Raiders, Sunlance, 2x Shuriken Cannon

<--- jako główną siłę uderzeniową

albo

3x Shining Spears
Exarch, Sunlance, Shuriken Cannon

<--- jako wsparcie dla Latającego Cyrku Monthy Farseera.

Vyper Jertbike
Vyper to jednostka dosyć dziwna. W 3ed większość graczy Eldarskich miała 2-3 Vypery (jak nie więcej) to teraz rzadko kto ma jednego. Vyper to platforma strzelecka, której zadaniem jest wsparcie głównej siły swoim ogniem. Niestety kilka głównych traitów jednostki wyklucza ją z tej roli, sprawiając że War Walkery spełniają te zadanie o wiele lepiej.
Plusy:
+ Fast, Skimmer
+ relatywnie średni koszt
+ możliwość latania w szwadronie

Minusy:
- niski BS (3)
- AV10
- relatywnie średni koszt
- drogie upgrady
- droga broń
- Open Topped

Phil Kelly pisząc kodeks chyba specjalnie znerfił Vypery. Niski Ballistic Skill w połączeniu z drogimi upgradami i bronią (często broń kosztuje połowę kosztu Vypera) oraz "spadalnością" od wszystkiego co ma S większe od 4 wyklucza Vypera z roli dobrego wyboru strzeleckiego. Vyper za to świetnie nadaje się jako tania baza zaczepnego firepowera - a to za sprawą możliwości brania Shuriken Cannona pod hullem.
Moim skromnym zdaniem by Vyper był jednostką grywalną i ciekawą, powinien być dokupywany jako upgrade dla Jetbików lub działając jako osobny byt (hehe, dobre) podobny do Attack Bike'a. 2W, 4T, sv3+ i już by było o wiele lepiej. Szkoda tylko że Eldarskie bronie są tak cholernie drogie, co zabija większość wyborów...

Mam nadzieję że mój poradnik coś Wam pomógł ;)
Pozdrawiam
Drake

4 komentarze:

  1. Imo PW dla pająków jest średnie bo jak muszą nią bić to i tak kończy się to zgonem, lepiej ten hit and run, ale brałbym 6 miśków bez szefa, Hawki są średnie ale można nimi grać, Speary do niczego trzeba to sobie powiedzieć Vyper za drogi.

    Będziesz opisywał IA? Tam jest wiele dobrodziejstw dla uszatych :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jest średnie, ale w momencie w którym masz możliwość ostrzału oraz wejścia w combat (bo jest to lepsza taktycznie decyzja) to wtedy PW jest bardzo przydatne.

    Vypery są drogie, a szkoda bo fajny model.

    OdpowiedzUsuń
  3. Na szczęście są podobne Venomy :) Bo design świetny.

    OdpowiedzUsuń
  4. No! To jeszcze tylko Heavy Support i długouszków na tym blogu będzie można uznać za zakończonych. Ew. jeszcze o hq coś:p

    OdpowiedzUsuń