środa, 7 grudnia 2011

Początki z IG: Heavy Support + Dedicated Transport

Hej hej, tu znowu Undermine. Tym razem Heavy Support, artykuł kończący omówienie jednostek, ale czeka nas co najmniej kilka kolejnych artykułów dotyczących taktyk czy rozpisek ;) . W każdym razie zapraszam do lektury




Leman Russ: Leman Russ to najbardziej klasyczny pojazd IG, jego design kojarzy prawie każdy. Czołg kultowy, występuje aż w 7 wariantach. Najpierw skupię się na ogólnym omówieniu tego pojazdu a potem konkretnych wariantów, z których każdy dostanie ocenę.
Leman to pojazd skrajności. Z przodu ma pancerz 14, więc przebicie go nie będąc meltą lub bronią S10 może być problematyczne. Z boku 13 więc nieźle a z tyłu zaledwie 10(3 warianty mają 11) co sprawia, że paczka granatów jest dla niego zabójcza. Leman posiada zasadę lumbering behemot, która sprawia, że po ruchu możemy strzelić z broni na wieży(nawet artyleryjskiej) i jednej dodatkowej co daje mu nienajgorszą mobilność. Jeśli jednak chcemy ruszyć się więcej niż 6" musimy określić odległość kostką(i ruszamy się 6+d6). Leman może wymienic Heavy bolter w kadłubie na heavy flamer lub lascannon, może dostać sponsony z h. bolterami, h. flamerami, multimeltami lub plasma cannonami. Poza tym typowe upgrade'y typu camo netting(+1 do cover sv, extra armour, hunter killer missle, stubber S4 Ap6 heavy 3 i stormbolter). Aha, Lemany występują w szwadronach 1-3. A warianty to:

Leman Russ Battle Tank(3-) - najbardziej typowy z wariantów Leman Russów. Na pierwszy rzut oka wydaje się super. 150pkt(najtańszy), z dużym blastem S8 AP3, więc teoretycznie dobry na piechotę, ciężką piechotę i pojazdy(artyleryjska więc S8 + 2d6 i wyższy wynik). W praktyce okazuje się, że duży blast przy 2" koherencji obejmie 4 modele, mając BS zaledwie 3 rzadko trafimy, co utrudnia eliminację i piechoty i pojazdów, do tego jeden strzał pojazd łatwo może odbić cover savem. Nie jest to bardzo zły wybór ale zdecydowanie bardziej polecam:

Leman Russ Exterminator(4) - najlepszy wariant Leman Russa. Koszt Battle Tanka, ale zamiast dużego blasta, otrzymujemy 2 TL Autocannony, więc Lemmy ma 4TL strzały z S7. I pojazdy rhinopodobne otwiera i piechotę karci. Lemana tego często nazywa się "Hydrowym", ponieważ ma podobne zasady broni co Hydry, które choć lepsze są bardzo trudno dostępne. Sprawia to, że 1 a nawet 2 Exterminatory są dobrą, wartą rozpatrzenia opcją.

Leman Russ Vanquisher(2-) - prawdopodobnie najsłabszy z Lemanów. Posiada on pojedynczy strzał o zasięgu 72", S8 AP2 i 2d6 na przebicie pojazdów(jak u melt). Fajne na pojazdy? A gucio. Kosztuje 155pkt, z BS3 trafi 3 razy na grę, wszechobecny cover sprawia, że pojedynczy strzał ląduje w krzakach a jak przeciwnik nie ma Landka lub Predatora to spłacenie się przez ten pojazd jest niemożliwe. Odradzam.

Leman Russ Eradicator(3) - 160pkt, czyli 10 więcej od Battle Tanka. Jego blast ma niższe statystyki(S6 AP4) oraz zasięg(36" zamiast 72") ale ignoruje cover save. Ładnie kosi np. lootasów, fire warriorów czy inne jednostki z sv 4+ i gorszym(assasinki GK ze shroudingiem są bardzo trudne do zabicia). Niestety taka 4+ piechota jest mało popularna co czyni Eradicatora bardzo sytuacyjnego bo Marine'om nie robi nic. Kiepski na Rhinosy kiepski na piechotę.

Leman Russ Demolisher(3) - Vindycator w IG. Posiada Demolishera, jedną z najlepszych broni przeciwpancernych w arsenale IG. S10 AP2 2d6(wybieramy wyższy) czyni go groźnym, ale krótki zasięg(24") sprawia, że łatwo go zdjąć(podjeżdża rhinos, jakieś 2 melty i do widzenia). Gdyby miał zasięg 36, to byłby niezły nawet za koszt wyższy niż obecne 165.

Leman Russ Punisher(2) - Pestkownica w arsenale IG. Jego działo posiada 20(!) strzałów z siłą 5. Do tego sponsony z bolterami, stubber i osiągamy 32(!!) strzały. Niestety marny zasięg głównej broni(24") oraz brak AP- sprawia, że tak naprawdę nie skosi za wiele. I opieram się tu na doświadczeniu bo miałem go na jednym masterze(wymuszona konieczność, modele nie dojechały). Był bohaterem absurdalnej sytuacji(w meczu z Ederusem strzelił z 29 strzałów do Lone Wolfa, trafiłem 3 razy na 29... zraniłem 2 ale Ederus oblał oba sv i następnie FnP :D) ale poza tym dawał tylko frajdę z trzymania w łapie garści kostek. To zdecydowanie za mało. Zresztą polecam policzyć sobie. Punisher kosztuje 200pkt(180 z bazy i 20 za sponsony) a zabija 3 Marines na turę. A jego zasięg sprawia, że łatwo dostać meltą lub fistem.

Leman Russ Executonier(3) - Najdroższy Leman(190) wystawiany ze sponsonami z plasma cannonami(40) co daje ogromny koszt 230pkt. Dostajemy za to 5 strzałów z plasma cannona(broń główna strzela 3 razy) i 4 po ruchu. Wydaje się fajne, ale przy koherencji 2" blasty te obejmą mało/nic do tego BS3 daje nam malutkie szanse hita(trafia 40% czyli 2 blasty. cool). Do tego na pojazdy ma za mało hitów. Na papierze moc ale w praktyce jest... Średnio.

Do tego jeden Leman w naszej armii za 50pkt może być dowodzony przez Tank Commandera Paska. Pask zwiększa BS do 4 a nieruszony pojazd dodaje 1 do przebicia pojazdu. Klimatyczne ale 50pkt to duzo za duzo.


Ordanance Battery - podobnie jak w przypadku Leman Russów, tak i tutaj mamy kilka pojazdów na jednym podwoziu. Pojazdy z wpisu ordanance battery posiadają pancerz i podwozie chimery, z tym, że są open topped. Pojazdy mają standardowe opcje(extra armour, camo netting itp) ale mogą też wykupić "zamknięty przedział załogowy" dzięki czemu pojazd przestaje być open-topped. Mamy 4 typy artylerii:

Bassilisk(2) - bardzo znany design, wielkie działo Bazyla zna wielu. W grze, ma ogromny(240") zasięg, S9 i AP3 więc amunicję bardzo potężną i oczywiście jest ordanance barrage(artyleryjska, zaporowa). Niestety, ma on minimalny zasięg 36" więc nie nadaje się na normalne stoły, a jeśli ktoś chce strzelać normalnym ogniem ordanance, to musi liczyć się z tym, że zastrzelenie Bassiliska nie jest zbyt trudne(AV 12 a kosztuje 125pkt + 15 za brak OT).

Medusa(4) - najlepsza z ordanance battery. Medusa to demolisher o zasięgu 36". Wygląda super, niestety nie jest barrage a słaby pancerz naraża ten pojazd na ostrzał. Mimo to, Medusa to dobry wybór. Sam miałem 2 na masterze i nie zawiodły mnie jakoś bardzo, choć nie zakochałem się w nich. Mogą otrzymać amunicję S10 AP1 2d6 na przebicie(dodawane) i mały blast ale wtedy tracimy możliwość normalnego strzału więc jest to słaby upgrade. Niestety nie ma do niej modelu(pozostaje Forg World) co sprawia, że jeśli nie skonwertujemy jej z Bazyla to radzę sobie odpuścić. Koszt pkt to 135.

Collosus(3+) - ciekawa jednostka. Najdroższa artyleria(140), co otrzymujemy w zamian? Blast S6 AP3 no cover, do tego zasięg minimalny 24 więc do przeżycia. Dlaczego więc jest tak rzadko widywany? Po 1, duży koszt, po drugie blasty w tej edycji nie są aż tak fajne, po trzecie bardzo kiepska siła a większość Marines siedzi w pojazdach, do tego niska celność. Nie jest zły, zwłaszcza na SW ale jest mało uniwersalny. Nie może strzelać ogniem bezpośrednim, tylko barrage.

Griffon(4) - przerośnięty moździerz na podwoziu chimery. Zaledwie 75pkt, S6 AP4, duży blast, zasięg 12"-48" i nie może strzelać bezpośrednim ogniem. Do tego można przerzucić scatter. Całkiem sympatyczne pojazdy, 2 schowane za jakąś górką spokojnie mogą nabroić za niski koszt

Hydra Flak Tank(6) - pojazd rodem z Imperial Armour. Jednak o ile w podręcznikach FW był to bardzo drogi czołg przeciwlotniczy, tak tutaj otrzymujemy niesamowicie tanią pestkownicę. 75pkt za pancerz chimery, oraz 2 TL Autosy typu Hydra. W czym są takie fajne te autosy? 72" zasięgu oraz zasada zdejmująca cover boostującym motorm i flat outującym skimmerom co utrudnia życie Eldarom o DE nie wspominając. Szwadron 3 Hydr, razem z Heavy Bolterami może wystrzelić 21 strzałów. Na niesamowity zasięg, 12 z nich ma S7 i jest TL więc zagrażamy i pojazdom do AV13(często z braku alternatyw waliłem do preda by go uciszyć) i dowolnej piechocie(nawet SMów kilku padnie pod gradem pocisków). Są jednak szwadronem więc łatwo giną(na 4+) ale ustawienie przed nimi chimer dających im 4+ cover znacząco wydłuża żywotność. Najlepszy HS w IG ;) .
Największa wada? Brak oficjalnego modelu. Tylko FW.

Manticore Rocket Launcher(5+) - najlepsza artyleria(chodzi mi o typ w grze, broń ordanance barrage :P) w dexie IG, o dziwo będąca osobnym wpisem, a nie częścią ordanance battery. Jest to wyrzutnia rakiet, jeden z nielicznych przykładów limitowanej amunicji(4 strzały). Manticore ma 4 rakiety o profilu S10 AP4, co nie jest super samo w sobie ale ma tych strzałów nie 1 ale D3. Tak jest, przy dobrym rzucie Mantysia ma 3 blasty. Do tego S10 i barrage więc likwidujemy z daleka Landki, całe oddziały piechoty SM nie mówiąc o hordzie orków. Manticore ma ogromny potencjał i jest doskonała, a najlepsze jest to, że mamy oficjalny model ;) . Powyżej 1500pkt(włącznie) jest obowiązkowa moim zdaniem.

Deathstrike Missle Launcher(1/4) - wielka rakieta. S10 AP1, siła na całym obszarze blasta, blast o zasięgu 3"+d3" promienia(!) więc możemy uzyskać blast... 12" calowy. Do tego no cover. Wydaje się fajne, ale by wystrzelić musimy rzucić D6, i na 6 nam się udaje. Mamy też modyfikatory, np. -1 za każdego Weapon Destroy, -1 za shake/stune w poprzedniej turze i +1 za każdą turę gry na polu bitwy. W normalnej grze jednak nie ma zastosowania bo nawet dobrze skitrany, może być odstrzelony. Zwłaszcza z pancerzem Chimery. Kosztuje tyle co Manticore'a(160) ale może dać radę na apokalipsie schowany za Defense Laserem więc daje mu 4 w przypadku apo i 1 w normalnej grze.

Do tego obiecana Chimera(6): Chimera to jedyny dedykowany transporter w IG. Jest totalnie niedoszacowana punktowo. Za zaledwie 55pkt mamy 3 strzały S6, 3 z S5 do tego 12 miejsc i fire point dla aż pięciu modeli. Sprawia to, że pojazd ma mnóstwo zastosowań. Może być taksówką dla CSu(PCS lub CCS) z meltami, by podrzucić ich na samobójczą misję. Jeśli cel jest bliżej mogą strzelać ze środka. Można dokupić chimerę ISowi i wystawić osobno, bo to zawsze dobra pestkownica. Wystawiona w DoW odpycha i oświetla wroga. Słowem, mnóstwo zastosowań. Grajac z IA możemy wymienić multilaser na autocannon za 5pkt. Jeśli chodzi o uzbrojenie to multilaser możemy wymienić na H. Flamer lub H. Bolter, a H. bolter w kadłubie na H. Flamer, ale moim zdaniem bazowy zestaw jest najlepszy. Ja na 1500 wystawiam ok. 7-8 chimer + hydry czego dowiecie się w następnym artykule o rozpiskach. Dziękuję za przeczytanie i zapraszam do komentarzy.

18 komentarzy:

  1. Generalnie się zgadzam (choć imo najlepszy Leman to podstawowy), to jednak nie mogę się zgodzić z oceną Maticory. Jest to po prostu za słabe i za losowe.
    Wystarczająco często grałem przeciw niej by móc stwierdzić jak widzę Mantycorę: o, utopiłeś 160 punktów w modelu, który zabił mi 2 berki i Rhinosa w ciągu paru gier.
    Imo maks dla mniej to 3+.

    Za to fajnym kombosem jest Gryfon + 2 Collosusy przeciw SM-om. Oczywiście po otwarciu puszek.

    OdpowiedzUsuń
  2. Cylidryk proszę Cię, ograną mam Manticorę i zabija to z czym IG ma problem - Landki, bez potrzeby "misji samobójczych" na hordoorki jest fantastyczna.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale przecież obejmie max 4 modele pod każdym blastem, a wszędzie są covery 4+, dwa razy pewnie nie zranisz, więc przy dobrych wiatrach masz 5 orków. (Połączyłem kilka twoich wypowiedzi w jedną :P )

    Swoją drogą argument o nietrafianiu lemana jest z dupy kiedy zestawiasz go z oddziałami rozłożonymi na dużej powierzchni - w takim wypadku prawie zawsze coś trafi, a jak zniesie trafi pewnie więcej :P

    OdpowiedzUsuń
  4. Undermine, proszę cię. Grałem przeciw MarcinowiB i paru innym osobom gdy miały Mantycory. Nic, po prostu nic. Na papierze niby fajne, w praktyce jest to słabsze dużo od Lemana.

    OdpowiedzUsuń
  5. Manticory moim zdaniem są słabe.

    Największym damagem jakim mi przeciwnik kiedykolwiek zadał Manticorą było zabicie skitranych Guardian. Zabił 9 z 10.

    Poza tym - nic.

    Leman jest o wiele lepszy, ma te AP3 co przebija dodatkowe dwa punkty siły u Manticory.

    Swoją drogą Undermine idąc Twoim tokiem rozumowania - i by było szybciej - podaj tą Twoją uber rozpę i nie męcz się z poradnikami, oszczędzisz nam i sobie czasu ;p

    OdpowiedzUsuń
  6. Leman ma 1 blast a Mantysia D3, do tego tacy orkowie mają gorszego covera więc ładnie ich zabija. Jednym blastem robi się niewiele, ale 2-3 to już coś ;)

    @Amdor jak walisz w środek hordy to obejmujesz 7-8 modeli ;) ale w przypadku oddziałów SM faktycznie obejmujesz ok 5 modeli więc zabijesz 2 jednym blastem. Ale jak blasty są 3?
    Amdor przykład nie będący boyzami? :P


    @Cylindryk muszę powiedzieć Skarkowi, że robi błąd i powinien wystawić Lemana ;) Sam uważam Manticorę za świetną, dającą szansę w walce z orkami(z którymi IG jest bardzo ciężko).

    @Drake Lemana AP3 niewiele daje bo wszystko siedzi w transporterach, a jak nie to różnica w 3+ a 4+ nie jest tak znacząca jak 1 blast a 2-3 blasty ;) Dodajmy do tego, że Manticore wbija instanty SW Lordom na przykład.
    Co do ostatniej uwagi, wiem, że jesteś wrogiem najlepszych jednostek ale brzmisz trochę jak hipster :P

    OdpowiedzUsuń
  7. hahaha to o hipsterze mnie rozjebało

    OdpowiedzUsuń
  8. Ty no pierwszy raz mnie ktoś hipsterem nazwał xD
    Jak ja poluję na nich (srają bursztynem - wiesz jakie to dodchodowe?).

    OdpowiedzUsuń
  9. Bo się tak zachowujesz :P Poradnik full obiektywny oparty na doświadczeniu, co mam napisać, że Bazyl jest fajny? Jak nie jest? ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jest subiektywny a Ty jesteś zepsutym dzieckiem powergamingu ;p

    OdpowiedzUsuń
  11. Jest do bólu obiektywny a ja zajmuję dobre miejsca na turniejach :P

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie istnieje obiektywna ocena własna xD

    OdpowiedzUsuń
  13. Gówno mnie obchodzi jakie zajmujesz miejsca, jesteś nieobiektywny i nie umiesz pisać poradników. Nie wiem po co Cię Amdor tutaj wcisnął.

    Tak jak na gg się dobrze z Tobą gada tak na forach/blogach wychodzi z Ciebie troll -_-

    OdpowiedzUsuń
  14. @Amdor - wiem, ale staram się jak najbardziej
    @Drake póki co to tylko bijesz pianę, ale nie napisałeś nic konkretnego. Poradnik przedstawia zalety i wady jednostek. Z poradnika wynika, że Hydry są lepsze od Lemanów. To nieprawda?

    OdpowiedzUsuń
  15. Z "poradnika" wynika, że Mantycora jest dobra, co prawdą nie jest.

    OdpowiedzUsuń
  16. Cylindryk, skończ proszę - jednemu się sprawdzają lessery, ale to nie znaczy że są mocne (ani grywalne) a komuś innemu hydry nie ranią nic, ale to nie znaczy że są kiepskie.
    Dodam, że niedługo przekroczycie granice mojej cierpliwości i wyłączę komentarze na blogu...

    Drake - po co kląć, przepraszam cię bardzo?

    OdpowiedzUsuń
  17. Oj przepraszam noo :<

    OdpowiedzUsuń
  18. Od kiedy to opinia może być obiektywna 0_o?

    OdpowiedzUsuń