sobota, 5 listopada 2011

Eldar Wave Serpent

Aloha!
Kupno kolejnego Wave Serpenta i chęć jego sklejenia zmusiły mnie do kilku refleksji. Dumając sobie w czasie oczyszczania modelu z nadlewek, zastanawiałem się w sumie - po co mi Wave Serpent? Czy w 4ed jest miejsce na transport dedykowany za (efektywne) 110pnkt? Ok, mamy Ghost Arc Nekrońskie ale...

Właśnie.

Przejdźmy szybką analizę Wave Serpenta. Co dostajemy za 90pnkt?

AV 12 12 10
Fast, Skimmer
Energy Field (olewa 2d6 na penę - ordnance, melta - w strzelaniu + zbija siłę do 8mki jeśli jest większa)

By wystawić Wave Serpenta musimy mu dokupić jedną z kilku Twin-Linkowanych broni - są to:
- Shuriken Cannon - najtańsza opcja, wydaje się być najlepszą. Linkowane strzały - 3 - z S6AP5 powinny przebić nawet Rhinosa, nie mówiąc o trzepaniu piechoty. Ten wariant powinien się pojawić w Serpencie Fire Dragonów - szkoda punktów na coś "lepszego" dla suicide squadu.
- Scatter Laser - droższa opcja od Shuriken Cannona, moim zdaniem niemająca sensu. Jest niewiele skuteczniejsza a o wiele droższa. Braki w zasięgu Serpent nadrobi mobilnością.
- Starcannon - Można pomyśleć o tej opcji tylko i wyłącznie gdy wiemy, iż będzie dużo ciężkiej piechoty z SV2+ lub FnP (Blood Angels anyone?). Opcja droga, ale skuteczna. Jakby Starcannon miał 3 strzały, to by była najlepszą opcją do wyboru.
- EML - Opcja dobra, aczkolwiek droga.
- Brightlance - bardzo drogi upgrade, jednak jest to jeden z niewielu pewnych miejsc gdzie można wsadzić lancę u Eldarów. Linkowanie powinno pozwolić na skuteczne trafianie wrażych czołgów, aczkolwiek chyba lepiej zainwestować w Fire Dragonów...

Oprócz Twin-Linkowanych broni Serpent może być wyposażony w:
- Spirit Stones - odpowiednik Extra Armoura, brać bez zastanawiania.
- Vectored Engines - jak ma się 25pnkt na wyrzucenie w błoto to owszem, można.
- Star Engines - jak wyżej.
- Shuriken Cannon - jeśli przewidujecie że Serpent przetrwa wysadzenie wkładki i będzie miał możliwość pokarania przeciwników - warto. 10pnkt nie zbawi Was.

Tak więc bazowy Wave Serpent ma na swoim wyposażeniu Spirit Stones i Shuriken Cannon. Weźmy jeszcze dodatkowy Shuriken Cannon i mamy zabawkę za 120pnkt wypłacająca 6xS6AP5 (z czego 3 linkowane). Tak. Za 120pnkt. Jest to dużo; za te punkty schowamy 3 Rhinosy i jeszcze zostanie na waciki.

Jaki jest więc sens?

Otóż, taki:
+ Wave Serpent jest odporny na dodatkową kość na penetrację od strzelania na froncie i po bokach + zbija siłę do 8mki jeśli jest większa.
+ Wave Serpent jest Fast Skimmerem
+ Przewozi 12 jednostek (6 Wraithguardów)
+ AV12 z przodu i boków

A co przemawia przeciwko niemu?
- Duża cena (80pnkt za bazowego z TL ShuriCannonem byłoby ok, tak to płacimy 110pnkt za transport dedykowany!)
- Rozmiar (ponad półtora razy większy od Rhinosa/Razorbacka - a na pewno szerszy)
- Praktyczny brak mocniejszego firepowera - Raider Dark Eldarski ma chociaż lancę, u Blood Angelsów za 3x mniej Razorback u Assaultów ma TL Plasmę i Laskę.


All the powers combined - the verdict is....

Warto.

Serpent jest odpornym transportem - każdy Eldarski Autarcha może być pewien że dowiezie swoją wkładkę na miejsce przeznaczenia. Melty oraz Ordnance mogą się obejść smakiem, zwłaszcza że pole siłowe Serpenta zbija siłę do 8mki. Raile Tauowskie jeszcze nigdy nie były tak złe na Eldarów ;)

Ciekawi mnie jak autor 6ed (a może 5ed?) kodeksu Eldarów rozwiąże sprawę Wave Serpenta. W poprzedniej edycji Energy Field dawał AV14 z boku i przodu. Może powrócą do korzeni? A może Energy Field będzie 4+ invem? Kto wie.

Dzisiaj najbardziej bolą Serpenta Autocannony, a zwłaszcza te od Derp-GK, których ostatnio nasrało się mniej więcej z taką samą częstotliwością jak Space Wolfów 2 lata temu. Zobaczymy co przyniesie nowa edycja, na razie musimy się cieszyć z tego co mamy.

Pozdro!

3 komentarze:

  1. Czy Serpent nie miał zapisu, że transportuje 5 Wraciaków, Warlocka i herosa? On albo same Wraciaki...

    OdpowiedzUsuń
  2. "3x mniej Razorback u Assaultów ma TL Plasmę i Laskę." na Assaultach Razor kosztuje 55pkt, a poza tym tylko na Assaultach, inaczej kosztuje 90pkt.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przy 5 assaultach kosztuje dokładnie 65 pkt. Assaulci są drożsi o 2 pkt od taktycznych właśnie za jump packi. Przy 5 gościach płacisz o 10 pkt więcej niż do identycznej ilości taktycznych, a jednocześnie masz transport 35 pkt taniej.

    Dlatego nie ma co ukrywać jest cholernie tani jak na fastowy transporter z linkowaną plasmą i laską.

    OdpowiedzUsuń