wtorek, 1 listopada 2011

Początek z Eldarami - Troops

Witam Was serdecznie!
Z tej strony Drake - jeśli odwiedzacie Gloria Victis to powinniście mnie kojarzyć, zwłaszcza z działu Eldar/Dark Eldar ;) Jeśli nie... dużo nie tracicie :P
Poprosiłem Amdora o możliwość blogowania - no i dostałem co chciałem ;)
Moim zadaniem będzie przybliżyć Wam temat Eldarów - armii która miała swój złoty czas za 4tej edycji (i dała się we znaki większości graczy) a aktualnie boryka się z wieloma problemami - m.in. dużym kosztem broni specjalnych/ciężkich. Ale nie o tym dzisiaj!

Na pierwszy ogień idzie sekcja TROOPS - jeden z największych problemów dla nowych graczy.


Guardian Defenders
Guardianie (w Polskim kodeksie Obrońcy) są moim ulubionym Troopsem. Według fluffu są oni malarzami, piekarzami, restauratorami etc. którzy przywdziali swój mesh armour (zawrotne 5+ save!) oraz dostali do łapy Shurikenową Katapultę by ratować swój Światostatek. Ale przejdźmy do rzeczy - minusy oraz plusy używania Guardian oraz sposoby ich wystawiania:
Standardowy Guardian przychodzi do nas za 8 punktów. Co za to dostajemy? I4, Shuriken Catapult, 5+ save oraz BS/WS3. A nawet granatów nie mają....ale do rzeczy.

Guardian można używać na różnorakie sposoby. Ja rozróżniam trzy.

1. Support - 1-2 oddziały Obrońców z tyłu na znacznikach; Scatter Laser, 10tka wystarcza. Jeśli boicie się stosunkowo niskiej liderki (8) warto dać Warlocka z Emboldenem. Ich głównym zadaniem jest tutaj wspieranie Aspektowców oraz całej reszty armii. Pomimo niskiego BS'a, Scatter Laser może zadziwić - nie raz wbijałem efekt na Rhinosie lub Orkowym Trukku.
2. Foot-slogging - 2-3 oddziały Obrońców powyżej 10ciu chłopa. Shuriken Cannon (najtańszy), Warlock z Conceal/Enhance i macie oddział wsparcia w Waszej piechotnej liście. Można spróbować też 2x20 z w/w upgradem: jest to wspaniały screen oraz masa strzałów z S4AP5 (co prawda na bliskim dystansie). Jeśli w pobliżu pałęta się Farseer z Guide to już w ogóle jest miodzio. Opcja tylko i wyłącznie do rozpisek w tzw. Foot-Slogging stylu (zero pojazdów, sama piechota i musowo Avatar).
3. FAG - Fast Attack Guardians - 2-3 oddziały po 10 chłopa. Warlock z Destructorem, Shuriken Cannon. Jedziemy po taniości - liczy się masa strzałów. Wsadzamy chłopków do Wave Serpenta i wysadzamy przed zdziwionym przeciwnikiem. Kanonada strzałów powinna położyć większość lekko opancerzonych przeciwników - 4+/5+/6+ save nie straszny. Najlepiej zmaksymalizować straty posyłając na jeden cel dwa oddziały FAGów ;)

No więc jeszcze musimy wiedzieć co mogą nasi Guardianie wziąć! Otóż każdy Obrońca uzbrojony jest w jedną broń: Shurikenową Katapultę. S4AP5 12" Assault 2. Jest to broń krótkozasięgowa, wystawiająca Guardian na to co boli ich najbardziej - szarżę. Nie ukrywajmy, w szarży Guardianie ssą niesamowicie, nawet pomimo wielu chwalebnych wyczynów (jak wbicie wounda Daemon Princowi!).
Każdy oddział Guardian, niezależnie od swojej liczebności, musi wziąć platformę strzelecką. Platforma ta może zostać uzbrojona w:
- Shuriken Cannon - bazowa pukawka, kosztująca najmniej punktów. S6 AP5 Assault 3 24". Bardzo użyteczna - bo tania. Polecam jak macie mało punktów na wydanie albo wolicie więcej-za-mniej.
- Scatter Laser - weapon of choice każdego Eldara. Stosunkowo duży zasięg, duża ilość strzałów oraz wysoka jak na taką pukawkę siła sprawia że Scatterek używa praktycznie każdy. Tzw. quality value, tj. płacisz punkt po punkcie za każdy + tej broni. Najlepszy stosunek cena/jakość. Polecam jak się ma zamiar stać na znaczniku.
- EML - Eldar Missile Launcher. Bardzo ciekawy wybór, ale tylko w teorii - wysoka siła, duży zasięg oraz fenomenalny blast pozwalają na trochę "taktyczności" i możliwość skutecznego rażenia zarówno celów opancerzonych jak i piechoty. W praktyce Guardianie ze swoim BS3 rzadko cokolwiek ustrzelą. Stosunkowo dużo punktów - 20 - za tą pukawkę odstrasza. Scatter Laser zachowa się o wiele lepiej w każdej sytuacji a jest tańszy. Nie polecam.
- Starcannon - Taka sama siła jak u ShuriCannona/Scatter Lasera, nawet zasięg taki sam jak to drugie. Różni się trzema cechami. Pierwsza to AP2 (jest dobrze!), 25pnkt zamiast 15 (gorzej...) oraz tylko dwa strzały (beznadzieja!). Sądzę, że zmniejszenie kosztu do ceny Scatter Lasera wyrównał by minusy/plusy. W obecnej formie nie ma sensu brać przy fenomenalnym BS3 naszych podopiecznych.
- Brightlance - Zabaweczka ma S8AP2 Heavy 1 Lance. Brzmi fajowsko, jednak ultrapower tejże zabawki połączony jest z dwoma minusami - 30 punktów oraz BS3 Guardian. Jeśli jesteście desperatami - bierzcie. Mi na 3-4 oddziały Guardian zawsze jedna lanca siedzi - i nawet się sprawdza. Różnica 10 punktów od EML a potrafi chociaż pancerz do 12 spuścić....

Nie można zapomnieć o możliwości dodania Warlocka do oddziału. Polecam go wtedy gdy chcecie zrobić duże bloczki Guardian (10+ modeli), gdy potrzebujecie anty-śpiocha dla Wraithlordów (Spiritseer) oraz gdy macie zamiar agresywnie działać swoimi Obrońcami (Destructor).

Podsumowując - Guardianie to dobry Troops. Ma swoje minusy - m.in. koszt, brak granatów oraz krótki zasięg bazowej broni. Jednak jest to idealna jednostka wsparcia, mogąca skutecznie wesprzeć ogniem Aspektowców. Pamiętajcie jednak - Guardianie to support, a jest to obosieczna rola... bez wsparcia Guardianie szybko wyparują.

Storm Guardians
Storm Guardianie praktycznie niczym się nie różnią od swoich "obronnych" kolegów. Jedyne różnice to zamiana Shurikenowych Katapult na CCW i Shurikenowy Pistolet oraz brak platformy. Zamieniają ją na możliwość wzięcia dwóch Fusion Gunów lub dwóch Flamerów. Tak to dzielą minusy i plusy bycia Guardianem, z brakiem granatów włącznie. Powód, dla którego warto zastanowić się nad nimi jest przede wszystkich ich koszt oraz Flamer-delivery system.

Storm Guardian wystawiałem tylko na jeden sposób - Wave Serpent oraz 10tka gości z 2ma Flamerami z Warlockiem z Destructorem. Niech Was nie zmyli Enhance - moc ta dużo im nie pomoże, wpierdziel dostaną praktycznie od każdej jednostki (no, może oprócz Gwardzistów i innych Guardian). WS4 i I5 tutaj nie pomogą. Warlock jest tutaj kluczowy - bez niego jednostka nie ma sensu. Daje jednostce potencjał anty-czołgowy (S9 na Witchblade) oraz daje jej ekwiwalent Heavy Flamera (Destructor ma S5AP4). Oddział taki jest w stanie wykurzyć praktycznie każdy oddział typu GEQ z covera, z tym że musi liczyć się z dezintegracją w następnej turze. Jeśli przeżyje - to dobrze, można iść flamerować dalej ;)

Umiejętności CC tego oddziału przemilczę - jest to oddział wsparcia (służą więc jako dodatkowe ciosy dla Aspektowców, zwłaszcza Banshee się to przydaje).
Polecam jeśli gra się na Wave Serpent Rushu.

Guardian Jetbikes
Nasi ulubieńcy dosiedli tym razem Jetbików by za 22pnkt zajmować objectivy i próbować ustrzelić Rhinosa... bo do niczego innego się nie nadają. Za 76 pnkt dostajemy 3 Jetbiki z Sv3+ (tak! mają 3+ save!) oraz Shuriken Cannonem. Każdy jetbike posiada Shurikenową Catapultę (twin-linkowaną), z możliwością wymiany 1 na 3 na Shuriken Cannon za 10pnkt. Każdy Jetbike ma wytrzymałość jednego taktycznego Marine - nie jest to dużo, biorąc pod uwagę koszt jednostki. Przydaje się ona praktycznie tylko i wyłącznie do zajmowania objectivów w ostatniej turze. Jak na razie nie znalazłem dla nich lepszego zastosowania.

Rangers/Pathfinders
Kolejna jednostka, która jest raczej nie używana w Polsce. Problem tkwi głównie w ich koszcie - 19pnkt za Rangera oraz 24pnkt za Pathfindera. Są to snajperzy - przez duże S, aktualnie. Najbliżej im do tradycyjnej definicji tego słowa, a to ze względu na to iż ich umiejętności są troszkę wyższe niż innych snajperów w grze (Scoutci, Gwardyjscy Hobbici [Ratlingi] czy też Veterani/CCS). O Rangerach z miejsca zapominamy (szkoda punktów), przechodząc od razu do Pathfinderów. Mają oni kilka ciekawych możliwości: Infiltracja, AP1 na trafienie na 5+, +2 do covera oraz BS4. Z miejsca stają się o wiele lepsi od Scoutów SMowskich; czas na troszkę goryczy, czyli dlaczego trzeba dwa razy pomyśleć zanim weźmie się Pathfinderów.

Problem nie leży tylko i wyłącznie w samej jednostce - jest to problem 5ed, gdzie snajperki woundują na 4+ a trafia się po BSie (wcześniej trafiało się na 2+) oraz gdzie rending już nie dorzuca dodatkowej kostki za każdym razem gdy wypadnie 6. Znerfiono snajperki - znerfiono Pathfinderów. Kolejnym problemem jest brak broni do CCW (praktycznie zero obrony przed szarżą!), brak granatów defensywnych (Gwardyjscy Vetsi mogą je brać..) oraz słaby pancerz (5+) sprawiają, iż jednostka za 120pnkt może wyparować od jednego durnego flamera. O ile przy Guardianach idzie zrozumieć że są oni swoistym PDFem Craftworldu, tak tutaj można by czegoś "więcej" oczekiwać od gościa który od setek lat przemierza galaktykę. Może nowa edycja coś zmieni - zobaczymy.

Polecam dla armii Alaitoc oraz tych, którzy uważają że stanie na przeciwko nim dużo monstrousów ;) No i ładnie trzymają znaczniki.

Dire Avengers
Najprawdopodobniej najlepszy Troops jakiego mamy. Można ich uznać jako lepszych i lepiej wyposażonych/wytrenowanych Guardian.
Różnice są takie:
BS 3 vs BS4
WS3 vs WS4
I4 vs I5
Sv5+ vs Sv4+
8pnkt vs 12pnkt
Shurikenowa Catapulta ma 18" zasięgu, nie 12".

Do tego każdy oddział Dire Avengersów może wziąć Exarchę - gościu ma bardzo duży potencjał i można go dostosować do różnych sytuacji panujących na polu walki (Dire Avengersi są uważani za najbardziej uniwersalny i taktyczny oddział w Eldarskiej armii - również fluffowo).
Exarcha kosztuje 12pnkt (+12 za bazowego DA). Co dostajemy w zamian? Zwiększenie Sv do 3+, BS5, WS5, I6 oraz A2. Jest to bardzo duża zmiana, zwiększająca skuteczność samego oddziału.
Exarsze można wykupić:
- Dire Sword + Shuriken Pistolet - Dire Sword instantuje każdego kto nie zdał save'a (DS jest Power Weaponką) i potem nie zdał liderki. Średnia opcja za 10 pnkt.
- Power Weapon + Shimmershield. Power Weaponka połączona z polem energetycznym dającym całemu unitowi w Close Combacie 5+ inva. Mocna, aczkolwiek droga rzecz - 15 punktów.
- Dual Shuriken Catapults - model traktowany jest jakby miał dodatkową shurikenową catapultę. W praktyce - 4 strzały z S4AP5 na 18". Za 5 pnkt.

Do tego Egzarcha może mieć dwie moce - Bladestorm i Defend. Tutaj zaczyna się główkowanie - co wziąć.
Bladestorm dodaje +1 do całego oddziału strzałów z Shuriken Catapult na jedną turę, z czego w następnej nie mogą strzelać. Dobre do Alpha Strike'u lub gdy mamy chęć zaszarżować po strzale (i zalockować się w combacie). Defend z kolei odejmuje każdemu modelowi który styka się z egzarchą po jednym ataku - do minimalnie 1go. Jak więc widać, kombinacji jest pierdyliard.
Ja wystawiam Avengerów na trzy sposoby:

1. DAVU - Dire Avenger Vehicle Upgrade. 5 Avengerów, bez Egzarchy - do Falcona. Scoruje, jak trzeba to wyjdzie i pokarze z Catapult. Traktuję to bardziej jako dodatkowy Score, aniżeli siłę uderzeniową (bo nie ma ona żadnej w praktyce). Warto jak się gra na zmechanizowanej rozpisce.
2. Shooty Option. 7-9 DA + Exarcha z Dual Shuriken Catapultami i Bladestormem w Wave Serpencie. Szybki, mobilny score który potrafi przyłożyć i ma wystarczającą odporność by zająć znacznik i go utrzymać.
3. Ultraluxe - Max DA + Egzarcha z PW i Shimmershieldem; Bladestorm i Defend. Obowiązkowy Serpent. Można traktować ten oddział jako główną siłę uderzeniową. Po ostrzale z Bladestorma w combat i patrzeć jak przeciwnik nie ma ataków by odpowiednio oddać. Aż się prosi by DA mieli oprócz Catapult CCW i SP!

Polecam Dire Avengerów z całego serca. Jest to najlepszy Troops jakiego mają Eldarzy, aczkolwiek bez transportu szybko zniknie....Zresztą jak wszystko w tej armii.


Uff! Już koniec. Mam nadzieję że podobał się Wam mój wywód nt. Eldarskich Troopsów ;) I że się Wam do czegoś to przyda.
Pozdrawiam i do następnego posta!
Drake

8 komentarzy:

  1. Mój Komentarz:
    http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcThw9B7brgBS41yIbKmIuuhK063meF1kdY5rXRcCasBCCsM0Qheme-nATe3Zw

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja uważam, że Guardianie -> Biki -> Avengerzy no ale to moja opinia ;) .

    OdpowiedzUsuń
  3. jak to jest z tym rendingiem? przecież dochodzi dodatkowe k3 jak sie rzuci 6 na ranienie, nie?

    OdpowiedzUsuń
  4. Wcześniej pathfinderzy mieli unikalną zdolność przebijania pancerzy, która smakowała jak rending, ale nim nie była. Teraz właściwie na piechotę są lepsi (gdyby nie małe ale - cover) Na pojazdy właściwie nie ma różnicy.
    Każdy powód jest dobry do narzekania :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Snajperzy dobrzy są tylko na hm... Demon Princa z codexu Demonów bez save'a 3+ i tzeentcha? ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czemu bez AS? na 5-6 na trafienie i 6 na ranienie zdejmują sv.

    OdpowiedzUsuń
  7. Drake'u , nie mogę się z tobą zgodzić , że avengerzy to najlepszy troops u Eldarów. Kiedyś bardzo dużo na nich grywałem i uważam, że to był spory błąd. Owszem są opcje, w których działają , ale przy bajkach i guardianach wypadają raczej słabo.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zależy do czego ich używasz.

    Do zajmowania objectivów Biki się nadają o wiele lepiej niż jakikolwiek inny Troops Eldarski.

    Moja ocena DA wynika z prostej kalkulacji cena/jakość/efektywność w walce. Dire Avengers są bardziej wszechstronni od jakiegokolwiek innego Troopsa w tej armii.

    Bajki nie mają praktycznie żadnej wartości bojowej.

    OdpowiedzUsuń